De auto uit: woon-werk volgens het boekje

Elco van der Meer · december 15, 2019 · Opinie · 0 comments
Met de auto duurt de reis van Dieren naar Doetinchem tussen de 20 en 25 minuten.

“We moeten de auto uit.” Een geluid dat al jaren klinkt. Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen draait in ’t AD het volume nog eens omhoog. Reden voor mij om na te denken. Moet ook ik de auto uit, en wat moet ik daar eigenlijk voor laten?

Het AD spreekt Tertoolen omdat het verkeer steeds vaker vast staat. Op snelwegen, maar meer en meer ook in dorpskernen. Niet vreemd, zo concludeert de krant. “In tien jaar tijd is het aantal motorvoertuigen verdubbeld,” bewijzen cijfers van het CBS, “vooral het aantal bestelauto’s nam naar verhouding toe.” Over die bestelauto’s wil ik het niet hebben, wel over het woon-werkverkeer.

Van Dieren naar Doetinchem

Op mijn woon-werkroute, van het Gelderse Dieren naar Doetinchem, ervaar ik wat het AD beschrijft. De route leidt langs een provinciale weg die via diverse kleine dorpen voert. Zeker tussen Laag-Keppel en Drempt kruipen regelmatig lange rijen personenblik tergend traag door het landschap. Gelukkig aan de andere kant, is mijn tevreden conclusie. Mij hindert het niet.

Toch ben ik benieuwd wat ik zou moeten laten als ik de auto laat staan. En wat het mij oplevert. De rit van mijn huis naar het kantoor duurt met een auto 20 tot 25 minuten, gemiddeld 23 minuten. In die tijd leg ik 19 kilometer af. Gemiddelde snelheid: afgerond 50 km/u.

Eersteklascoupé

Geel exterieur, roodleren nterieur. Een eersteklascoupé. Met dito hoge prijs, toch?

De gele exterieurkleur van mijn Peugeot Coupé in combinatie met zijn roodleren interieur doet denken aan een eersteklas treincoupé. Dat zegt genoeg. Je kunt altijd zitten en wel op een comfortabele fauteuil, maar ’t mag wat kosten. Dit blijkt als ik de rekenmachine pak. Tijdens deze 19 kilometer verstookt de Peugeot gemiddeld 1,6 liter benzine. Doordat ik in Duitsland tank blijft de literprijs beperkt tot € 1,40. Som van een enkele reis: 2 euro 24. € 4,48 per dag.

Daarmee is de auto nog niet betaald. Aan motorrijtuigenbelasting kost ‘ie me dagelijks € 1,92. WA-verzekering? 41 cent. Voor onderhoud reken ik een bedrag van € 2,- per dag: € 730,- per jaar. Tot nu toe heb ik dat niet uitgegeven, maar je moet er rekening mee houden. Belangrijk; afschrijving reken ik niet terwijl dat bij de meeste auto’s de grootste kostenpost is. Deze auto heb ik spotgoedkoop gekocht waardoor elke tankbeurt, ietwat gechargeerd, tot een verdubbeling van de waarde leidt.

Inclusief brandstof voor woon-werkverkeer kost deze specifieke auto mij € 8,76 per dag. Elke werkweek is dat 43,81 euro.

Dorpsontstopper

Nu is de beurt aan de dorpsontstopper, het moreel verantwoorde alternatief. De bus. Reisplanner 9292 vermeldt voor mijn woon-werkreis een tijd van maar liefst 1 uur en 22 minuten met twee overstappen. Slik. Hoe dan?! Even goed kijken. Ah, 24 minuten daarvan blijkt wandeltijd. Je leest het goed. Met de auto reis ik in mínder dan deze wandeltijd naar kantoor.

De reisplanner van 9292 rekent 49 minuten reistijd, waarvan 20 minuten lopen.

De reistijd wordt me zo wat al te gortig. Weet je wat, ik pak direct de bus op station Dieren. De 1,7 kilometer daarnaartoe doe ik per fiets of #stekkerstep. Kost een minuut of 10, maar dat kippeneindje zelf doen levert bijna een half uur tijdswinst op. Er resteren ‘slechts’ 49 minuten. Maar het gaat hier om het klimaat en daar moet je iets voor over hebben. De 20 minuten wandelen van bushalte naar kantoor, die ook bij dit plan horen, blijven in eerste instantie overeind.

21 PER UUR

Nu ben ik de minste niet, maar twee fietsen op twee plekken hebben gaat mij wat te ver. Dus gaat #stekkerstep mee in de bus. Met het opvouwbare kleinood overbrug ik de laatste 1.400 meter in 7 minuten en bedraagt de totale reistijd er 46. Twee keer zoveel als met de auto. Gemiddelde snelheid? 25 schamele kilometers per uur.

Nu komt het punt waarop ik besluit voortaan met het OV te reizen. Ondanks de extra reistijd moet de kostenbesparing mij toch over de streep trekken? Valt dat even tegen! 9292 rekent mij in het gunstigste geval een reisprijs van 3 euro 80 voor, € 7,60 per dag. 38 euro per werkweek. Onderhoud aan en opladen van #stekkerstep niet meegerekend. En dan nog die versleten schoenzolen. En al die andere OV-onmogelijke ritten waarvoor ik de auto óók gebruik.

Naar Amsterdam

Van Dieren naar Amsterdam is geen probleem. Terugreizen? Ho maar.

Nee, voor één gat ben ik niet te vangen. Fuck die auto, alsnog. Volgende week vrijdag ga ik naar een concert in Amsterdam en natuurlijk ga ik dan met de trein. Dieren-Amsterdam en vice versa. Klimaatvriendelijk, relaxed en in onze hoofdstad nog goed geregeld ook. Tot blijkt dat ik na het muzikale festijn niet meer thuis kom. Om 22.40 uur vertrekt de laatste trein vanaf Centraal die mij, als alles tenminste goed gaat, thuisbrengt. Dat risico ga ik niet lopen en constant naar de klok kijken is ook niet leuk. Dan maar geen biertjes. Ik neem wel een P+R voor ’n euro. Is de auto tenminste nog uit de stád.

Dus sorry verkeerspsycholoog, sorry AD, sorry dorpskern en excuus, klimaat. Ik heb het geprobeerd. In de Randstad kan het OV een goede optie zijn, daarbuiten werkt het vast in zeldzame gevallen. Ik, en waarschijnlijk velen met mij, staan open voor een alternatief. Laat dit alternatief dan wel een goede zijn.